Sâmbătă, 24 Iunie 2017
Gestionarea durabila a padurilor - Legea contraventiilor silvice PDF Imprimare Email
Mediul de Afaceri - Bucuresti
Vineri, 26 Mai 2017 10:53

Camera Deputatilor a aprobat proiectul de modificare a Legii contravențiilor silvice. De mentionat că în Parlament se aflau în dezbatere două proiecte legislative:

  1. PLX-162-2014 , proiectul adoptat după o lungă dezbatere parlamentară si
  2. PLX-23-2017, proiectul de aprobare a Ordonanței de Guvern 51/ 2016.

Prin Legea adoptată sunt modificate radical- peste 100 de amendamente- prevederile Legii contravențiilor silvice, inclusiv ale oug-51-2016.

Prin Legea de aprobare a oug-51-2016 însă pot apărea modificări suplimentare ale Legii contravențiilor silvice.

Între prevederile proiectului legislativ:

  • mijlocul de transport se confiscă-transporturi de masă lemnpasă fără provenientă-," dacă valoarea materialelor lemnoase transportate depășește de 5 ori prețul mediu al unui metru cub de masă lemnoasă pe picior sau dacă se constată repetarea faptei în interval de 6 luni de la data constatării primei fapte." Această echivalentă a pretului a 5 mc masa lemnoasa pe picior poate însemna 5 mc lemn de foc sau 2 mc cherestea de brad sau 1,5 mc cherestea de fag sau 0,8 mc cherestea de stejar !
  • controlul si tolerantele se exprimă pe volum transportat si specie; se elimină posibilitatea abuzurilor confiscărilor pentru neconcordanta numărului de piese sau diferente dimensionale ale unei piese.
  • agentii constatatori trebuie să ia in considerare tolerantele admise si sa actioneze in echipe mixte;
  • pentru abateri minore care nu au ca efect producerea unor prejudicii si care se referă doar la termene de raportare/ operare , este prevăzută procedură de notificare cu termen de conformare de 7 zile înainte de aplicarea sancțiunii.
  • sunt foarte multe clarificări punctuale, redimensionari ale cuantumului amenzii, etc.
Între punctele negative ale actului normativ:
  • este introdus un sistem de premiere din amenzi/ confiscări pentru personalul constatator."Art. 34. – Sumele încasate din plata amenzilor la contravenţiile silvice se distribuie după cum urmează: a) 20% se varsă în contul persoanei juridice în structura căreia îşi desfăşoară activitatea agentul constatator care a aplicat amenda; b) 80% se varsă la bugetul de stat, în cazul contravenţiilor săvârşite de către operatorii economici sau, după caz, la bugetul local pentru contravenţiile săvârşite de către persoanele fizice ." Această formă de cointeresare a agentilor constatatori în a aplica amenzi incurajează abuzurile.
  • este introdusă o sanctiune complementară pentru " contravalorea funcţiilor pădurii nerealizate, care se calculează ca produs dintre volumul cu care s -a depăşit posibilitatea, inclusiv ca urmare a recoltării produselor accidentale I, preţul mediu al unui metru cub de masă lemnoasă pe picior, în vigoare la data producerii faptei şi factorului de multiplicare". În conditiile in care statul nu recompenesează in nici un fel proprietarii de păduri pentru functiile de protectie ale pădurii, cum poate fi “nerealizarea acestora imputată"?
  • provenienta legală trebuie dovedită,desi principiul constitutional prevede că "posesia prezumă dobândirea licită". Dobândirea ilicită/ provenienta ilegală ar trebui dovedită de către organele de control pentru a aplica sanctiuni. Această prevedere permite abuzurile împotriva detinerii de către populatie de lemn de foc, desi populatia nu are nici un termen obligatoriu de păstrare a documentelor de provenientă !
  • intre problemele cele mai grave, preluarea in pază de către administratiile silvice a celor aproximativ 500 000 ha pentru care in prezent nu sunt asigurate serviciile silvice este ingreunată de prevederile Art. 4. "b) neîndeplinirea de către ocolul silvic nominalizat a obligaţiei de a asigura, pe bază de contract, la solicitarea scrisă a proprietarului/succesorului legal, administrarea/serviciile silvice, pentru fondul forestier pentru care se face solicitarea conform art. 2 lit. c). Încheierea contractului este condiţionată în mod expres de existenţa documentelor de proprietate, precum şi de existenţa limitelor de proprietate materializate în teren sau în coordonate Stereo 70. Fapta nu constituie contravenţie în situaţia în care limitele proprietăţii forestiere nu sunt materializate în teren sau nu corespund documentelor de proprietate din vina proprietarului solicitant.” Pentru că in foarte multe cazuri succesiunile nu sunt dezbătute, incheierea contractelor de pază este ingreunată de această prevedere.
  • de asemenea , legea este extrem de restrictiva privind accesul in padure: "e 2 ) accesul persoanelor în fondul forestier naţional, în afara zonelor sau căilor de acces amenajate ori a traseelor marcate, cu excepţia proprietarilor, administratorilor, prestatorilor şi a reprezentanţilor autorităţilor cu atribuţii în exercitarea controlului aplicării regimului silvic;" se sanctionează cu amenda de la 2000 la 5000 lei !



Legea contraventiilor silvice este extrem de restrictivă prin gradul de libertate redus acordat proprietarilor de păduri de a beneficia de proprietate, dar concomitent este restrictivă si fată de societate, dreptul de acces in pădure poate fi restrictionat de către proprietari. In gestionarea durabilă a pădurilor echilibrul este departe de a fi găsit !

 Sursa: Catalin Tobescu - fordaq


Share

Distribuie pe:

 

Cautare

Credeti ca interzicerea exportului de cherestea va rezolva problema defrisarilor ilegale?
 

translator

SEO Romania